There was an error in this gadget

Sunday, July 29, 2012

Sebab-sebab kenapa budak-budak suka main dalam masjid.

Assalamualaikum dan salam Ahad.

     Hari ni dah 9 Ramadhan. Alhamdulillah kerana masih diberi peluang untuk berpuasa.Ada manusia yang tak dapat berpuasa kerana keuzuran.Budak-budak kecik pun biasanya tak puasa. Cakap pasal budak-budak kecik ni,biasa la aku tengok diorang main-main dalam masjid time mak ke..ayah dia sembahyang. Dia lari sana,lari sini,jerit macam kena rasuk pastu ketawa golek-golek.

    Bila aku pikir,pikir,pikir...macam-macam sebab timbul dalam kepala. Aku bukan la pengkaji habit budak-budak ni,cuma tafsiran suka hati otak aku jer.Antara sebab-sebab yang aku pikirkan munasabah:


  • Sebab kawasan dalam masjid tu luas.Saujana mata memandang.Ada karpet lagi.Boleh berlari setiap sudut 360 darjah asalkan tak langgar tiang.
  • Bergema.Gema suara dengan derap tapak kaki bila diorang lari-lari tu meningkatkan rasa excited diorang nak bermain-main.Dalam masjid kan sunyi,so suara diorang jela yang memonopoli melainkan ade ustaz bagi ceramah..
  • Sebab mak ayah diorang tengah solat.Tak boleh kejar diorang.Maka berlarilah mereka sesuka hati. Biasanya parents dah pesan awal-awal.Duduk diam-diam..jangan main jauh-jauh..


    Itula antara sebab yang aku pikir kenapa budak-budak kecik suka berlari dalam masjid. Hehe..

    Wallahualam.
    Sekian,Wasalam.

No comments:

Post a Comment