There was an error in this gadget

Friday, July 27, 2012

Ke bazar ramadhan(versi bahasa ganu)

Assalamualaikum dan selamat pagi.
Lame doh wase dok menyampaikan citer versi bahasa tempat ambe ni.Orang kate lame jamang. Hor,doh tubik doh idea ni,mehla nok citer se ke sek-sek mung.Citer pasal bende? Bazar ramadhan.Kang bulan pose doh ni..mesti ar ade bazar ramadhan.

Kat kapung aku ni ade bazar tapi kechek ngat.Dok banyok ar pilihan.Nok hok ade banyak pilihan gi ar Kuala Berang. Situ banyok org jual. Macam-macam ade,dok cekak nok kabo. Nasik ade segala jenih nasik...nasik putih berlauk,nasik khabu(kerabu),nasik dagang..nasik lemok x napok agi,ade kut yer nusuk.
Kuih pulok,ghoyak nok bende tapi bukan semua jenih kat malaysia ni ade situ tapi nok ghoyak banyoknye kuih org jual.Air,sedak-sedak blake napok. Hor ar,dang pose sedak blake.

Petang-petang rama ar manusia mari. Kaya rakyat ganu ni. Meramaikan bazar. Polis pun ade wak rondaan. Napok ar lapu kete polis lih-lah-lih-lah,kaler biru. Orang pakak hati-hati blake ar..dok risau doh..dokleh wak parking ngate riti.Kekgi kene saman.Ye dok mung? Hehe,dok eh tapi ahu la kalu sungguh.

Bendape gi ade bazar?Em..x napok agi hok pelek..base-base jer belake.Adop orang jual kain ghaye ork? Kedda banyok doh.Beghende kene gantung.Cari je hok mane kenang.Letih la pulop citer banyok-banyok ni.Banyok ke eh? Dop pun..tapi takat ni jela nok citernye..

Selamat berpuasa.
Wasalam.

No comments:

Post a Comment