There was an error in this gadget

Wednesday, June 2, 2010

Assalamualaikum..
Che ton outside da house..

Uuuiii...pagi ni rasa amat lapang.Bayi tak datang.So,I think better if I continue my subject,"jati diri".

Sebelom ni,aku ada citer sal penerimaan rakan sebaya dan ada kaitannya dengan jati diri kan?
La ni,aku nak stoli moli la sikit tentang jati diri berdasarkan pemahaman aku.
Mengikut kamus dewan besar masjid kampung xxxxx,jati diri ni pegangan terhadap diri sendiri.
Bukan pegang tangan sendiri.Jati diri ni macam mana pendirian kita terhadap sesuatu,tetap ke tak tetap.

Zaman sekarang ni,kebanyakkan remaja dah kureng jati diri.Naik motor laju dalam berkumpulan sambil buat aksi akrobatik,gimnastik artistik,senamrobik...uish..dahsyat.
Ada yang ikut pakwe naik motor "jalan-jalan".Ada yang pakai tudung tapi pakai baju tahap bayi,seluar ala-ala zaman pop yeh-yeh tapi tak kembang bawah(ikut trend katakan).
Maybe,masalah ni berkaitan dengan jati diri budak tu sendiri.

Jati diri ni boleh dibentuk.Tapi kena bentuk awal-awal la..Salah satu cara nak bentuk jati diri ni ialah percaya kepada Tuhan.For muslim,percaya kepada Allah S.W.T.Macam mana plak tu ye?
Percaya kepada tuhan ada dalam rukun negara dan rukun iman.Dengan percayanya kita kepada tuhan,kita akan dapat membimbing diri kita ke arah yang benar kerana merasakan tuhan memerhatikan kita,memberi jalan kepada kita dan kita akan takut untuk membuat dosa.
Well,aku pun berusaha mempertingkatkan diri aku sendiri dalam hal ni.

Hm..tak boleh nak tulis panjang-panjang. chow dulu,ada misi yang perlu dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment