There was an error in this gadget

Tuesday, June 29, 2010

Anok ganu

Assalamualaikum..
dok jawab dose..

Hohoho,,,lame doh dok tulih blog.Aik,bakpe pelek ngat bahasa aku ni??
Aaa...ni la nok kabor ke deme-deme hok baca ni,hok ni spesel siket.Ikut bahasa aku ajen gune sehari-hari dumoh.Kalu dok paham wak wak paham lah.

Jadi aku nok nulih la sebuoh citer hok memang aku reka wak suke-suke..Adapung citer ini bermula di sebuoh rumah papang di ujung kapung.
Dalam rumoh tu tingga la seorang tok dengang cucu dier..Cucu dier name abdul tapi orang base panggil ye bedul saje.Tok dier pulok name abu.Dok tau gane orang boleh panggil dier tok bakor.
Bedul ni suke sangak wat kacar kat kapung tu.Wak lolok jadi atu bukuh la,naik mutosikal tunggang tunggek kacar anok dare oghang,pekong batu atah atap rumoh oghang.Sape dok naik angin kalu kena gitu.

Nok dijadikan citer,bedul ni jatuh golek dari mutor dier mase tengoh wheely..tok bakor napok.Derah-derah ye gi kat cucu dier.

Bedul:Tok ki ehh...sakit kaki bedul jatuh mutor.Tengok or,meroh nyale daroh tubik.

Tok bakar tengok semeta kat tempat daroh or.

Tok bakar:Ambik toh,padang muke.Aku wi mutor bukang nok suroh mu lumbe harang.
Hok mu duk tebeng preh mutor tu kuak-kuak piyer suroh?Ade tok suroh?

Bedul:Tadok...

Tok bakar:Pah,mu balik sediri ar.Tok tak boh tulong doh.

Bedul pung kena tinggal sorang-sorang kat tepak ye jatuh sakni.
Sekian.

Gitu jela citer ye...nok kenalkan bahasa teganu je.Banyok agi hok dok wak tubik tadi.
Kekgi mula-mula ar citer smula.

No comments:

Post a Comment