Sunday, August 5, 2012

Padan muka kau.

Assalamualaikum..
Yo! Wasap-wasap!Selamat pagi Malaysia!

Oh,hujan hari ni.Patutla dalam rumah aku kelam je.Tade cahaya matahari masuk.Sejuk lagi atmosferanya.
Em..tajuk ari ni tak de kena mengene dengan siapa-siapa kecuali aku.Yer,hanya aku yang terlibat dalam citer ni.

Alkisah bermula pada tahun 2007,tahun aku masuk sekolah berasrama.Kemasukan ke tingkatan ompet. Awal-awal tahun tu,pihak cikgu-cikgu sibuklah menguruskan hal pelajar termasuklah kumpulan bahasa inggeris mane yang pelajar baru ni patut ditempatkan.Adakah A,B,C,atau D?

Untuk menentukan group tu,cikgu-cikgu BI buat satu test untuk semua pelajar baru ni.Test ni mengandungkan 100 soalan objektif .Pelajar-pelajar diberi 1jam (ke 1jam setengah) untuk selesaikan soalan itu. Mula-mula aku dapat tu dah menggeleng kepala.Tak suke beno jawab soalan objektif 100 soalan ni.Semuanya BI pulak tu.

Test pun bermula.Go Atun Go! Buat jangan tak buat.50 soalan pertama aku jawab dengan jayanya.Nak masuk ke separuh akhir seterusnya,mata aku dah berat.Berat sangat macam kena gantung berkilo-kilo guni garam kat kelopak ni ha.Tengok jam,ala..ade masa lagi.Tido la dulu.Mengantuk-mengantuk ni tak boleh nak fokus.Dengan senang hatinya aku tersengguk-sengguk menghadap kertas soalan tu.

"Okey students,you have 20 minutes more to answer the test",suara teacher yang menjaga test tu menyentakkan aku.Hah? 20 minit lagi.Uih,ade 50 soalan lagi ni.Tadi 50 soalan pun aku buat setengah jam. Cepat-cepat aku ambik pensel balik,baca soalan dengan terburu-buru sampai otak pun tak dapat proses ape yang aku baca."Alamak,tak tau! Tembak jela," Berbelas-belas soalan aku tembak.Soalan belakang-belakang la.Masa dah habis tapi aku masih lagi menembak.Ok,jadilah ape pun nak jadi.Sape suruh tido.

Bila result dikeluarkan dan terpampang di papan kenyataan....
"Atun..atun..atun..."Aku cari nama aku.Dah jumpa.GROUP D! The last group. Ohoho..amek kaw! Orang ambik test jawab dengan bersungguh-sungguh.Ini,pergi tido pula...ayoyo.Apa mau cakap sama umi abah ni..
Tidak mengapalah..bak kata pepatah siapa yang berusaha dia yang dapat hasilnya.

Tetapi,Alhamdulillah..masuk tingkatan limo aku dikehendaki masuk dalam group A. Group pertama dan keputusan peperiksaan SPM untuk Bahasa Inggeris aku juga tidak mengecewakan,A1. Kejadian di atas mengajar aku supaya tak ambik mudah perkara-perkara yang tak sepatutnya di ambik mudah.

Sekian..
Wallahualam..

No comments:

Post a Comment