Saturday, August 4, 2012

Itu anak manusia...

Assalamualaikum dan salam Sabtu.
Salam 15 Ramadhan dan salam Asar.

     Dah tengah-tengah bulan Ramadhan rupanya..Sedar tak sedar bulan penuh keberkatan ini dah nak berlalu meninggalkan kita. Adakah selepas ini kita masih berpeluang bertemu dengan bulan barakah ini? Wallahualam..berdoalah semoga diketemukan lagi.

     Seperti skalo lah,bila dah tengah-tengah bulan puasa ni orang ramai especially di Malaysia sebab negara lain aku tak survey,mula membanjiri pusat-pusat beli belah.Nak kasut raya,baju raya,perabot raya,barang kemas raya,bla..bla..bla..Semua untuk raya. Hendak diceritakan oleh aku ialah sebuah keluarga yang datang ke sebuah pasaraya di Kuala Terengganu.Bershopping barang raya la juge pada pengamatan gue. Tu biasalah masa waktu-waktu gini.

    Semasa menunggu ummi beli barang sikit kat pasaraya tu,aku tengokla keadaan sekeliling.Ow,kat sebelah kereta aku ada pakcik tunggu isteri kut.Tiba-tiba aku dengar cam suara orang marah-marah.Aku cari la sape buat bising dalam bandar sejahtera ni.Ow,seorang kakak....atau lagi sesuai dipanggil makcik.Awat maroh beno tu makcik.Marah sape? Mata aku menyoroti langkah makcik tu.Ow,dia marah budak kecik. Anak bongsunya barangkali.Marah sebab mungkin budak tu banyak songeh dalam pasaraya tadi kut..nak tu..nak ni..tapi makcik tu tak kasi. Okey..tapi tak perlulah melaung macam tu depan orang ramai makcik.Itu anak manusia jugak yang ada hati perasaan. Walaupun budak tu kecik lagi,tapi benda tu boleh bagi effect kat dia bila dia besar nanti.

    Aku meneruskan pemerhatian terhadap keluarga itu.Banyaknye beli barang..Pakcik sebelah kereta aku tadi nak beralih tempat. Keretanya nak diparking di sebelah kereta makcik marah tadi.Budak yang dimarahi tadi tercegat dengan muka sedih dalam petak parking yang pakcik tunggu isteri tu nak parking. Pada awalnya mereka tak perasan tapi salah seorang kakak budak tu perasaan dan mintak adiknya beralih ke depan sikit. Mai lagi sorang kakak dia pi cepuk kepala adik dia dan tolak gi depan dengan muka marah+geram.Ya Allah..itu anak manusia..bukan patung,bukan kucing..apa salahnya tarik tangan dia gi depan sikit.Ni main kepala,dah lebih ni!Aku pun panas tengok.

     Tuhan menyuruh kita berbuat baik sesama manusia terutama sesama saudara sendiri.Kalau dah adik dilayan macam tu sejak dia kecik,so jangan heranlah kalau dia buat balik benda yang berlaku atas diri dia kepada parents dia atau adik beradiknya yang lain.

Sekian,wallahualam.
Wasalam..

No comments:

Post a Comment