Wednesday, June 22, 2011

Orang kate....

Assalamualaikum w.b.t.
Ari ni aku pilih tajuk orang kate..berkaitan dengan pantang larang.Yang tu tak boleh,yang ni tak boleh..ape pun tak boleh..hehehehe..haa..baca ni..

1)Ni masa duk asrama,aku nak guna kain batik. Rumate aku cakap jangan sarung kain batik daripada atas kepala,nanti hilang seri..aku pun reverse balik,sarung kut kaki dulu..hehehe..
My opinion:dah namenye kain,mestila sarung kut bawah dulu.Macam seluar,mane boleh sarung kut atas..hehe

2)Umi aku cakap,malam-malam jangan ketawa kuat-kuat. Nanti burung mata merah datang ikut ketawa sekali.
My opinion:malam-malam orang nak rehat.Kalau ketawa kuat-kuat ganggu la orang lain nak rehat..ke guane?

3)Umi aku cakap lagi,malam-malam tak boleh berlari.Nanti setan ketuk kaki.
My opinion:takut jatuh nanti..malam-malam kan gelap.

4)Ada yang cakap kalau tengah menyapu dalam rumah,orang dalam rumah tu tak boleh keluar selagi sampah tu tak di sapu keluar.
My opinion:Ni kire menghormati orang kat dalam rumah.Kalau tengah menyapu,orang dalam rumah keluar,nampak macam menghalau plop..

5)Ade lagi..kalau terhantuk kepala,kena hantuk sekali lagi dengan orang yang kita terhantuk tadi.Katanya takut tertukar darah..
My opinion:Takut orang tu transfer kutu..bagi balik kutu kat tuannye..hehe..

6)Tak boleh tunjuk pelangi dengan jari telunjuk.Nanti buruk jari.
My opinion:Ntah..

7)Jangan pakai payung bawah bumbung.Nanti ade bencana.
My opinion:Bumbung dah ade..no need double protection.

8)Jangan makan kaki ayam.Nanti tulisan tak cantik,macam cakar ayam.
My opinion:Ayam dah kuis and pijak macam-macam benda dah..ngee~

9)Kalo nak gi jalan mane-mane,tiba-tiba masa dalam perjalanan tu biawak melintas,perjalanan tu dah tak boleh diteruskan.Kena patah balik.Katenye,nanti kalau jalan jugak,ade la bencana yang menimpa.
My opinion:maybe orang yang mula-mula kata macam ni takut jumpa biawak.

10)Kalau pegang benda panas,cepat-cepat pegang cuping telinga.
My opinion:Terbukti berkesan..

Alahai..nak tulis panjang-panjang tapi ada budak kecik ni pulak nak tgk ohoh..see u next time..babai..Assalamualaikum.

2 comments:

  1. sape bdk kecek tu? paten ah tu... wahahahhh... lawoks ah entry mu tun... skali tubik entry diye... guling2 aku suke selokk...

    ReplyDelete